Lidt om dæk

Hvorfor vælge nye dæk og ikke regummierede eller brugte dæk? 

Nye dæk tilbyder langt mere end de designmæssige fordele!. Udover en øget sikkerhed på grund af en hel ny mønsterdybde, er nye dæk ofte mere lydsvage og komfortable at køre på. Nye dæk er gennemkontrolleret af dækproducenten, hvilket sikrer end optimal sikkerhed for dig og dit køretøj.

At købe brugte dæk kan strengt frarådes. Man har ikke mulighed for atse hvad dækkene har været udsat for, ligesom man heller ikke kan vide om dækkets inderside er beskadiget, f.eks. gennem for hurtig kørsel over en kantsten, hvilket kan medføre lufttab. 

Hvor skal man køre med vinterdæk?

Hvis man i visse lande kører med de forkerte dæk, kan det betyde at ens forsikring ikke dækker skaden fuldt ud.
Kun vinterdæk giver dig maksimal sikkerhed ved lave temperaturer.
Modsat sommerdæk, så bliver gummiblandingen i vinterdæk ikke hård ved lave temperaturer. Dette sikrer en behagelig 
komfortabel - og først og fremmest - sikker kørsel.

Det moderne dækmønster betyder, at vinterdæk designmæssigt er lige så attraktive som sommerdæk.
Moderne vinterdæk er lige så støjsvage og komfortable som sommerdæk, og på grund af en sofistikeret gummiblanding slides dækkene heller ikke hurtigere. 

Hvornår er det tid til at skifte til vinterdæk?

Det er oftest når sneen begynder at falde, at de fleste bilister tænker på vinterdæk. For at undgå unødig ventetid, er det smart at skifte dæk tidligt. Afhængigt af hvor du bor, dine kørselsbehov samt temperaturen, bør du skifte til vinterdæk et sted mellem oktober og starten af november. Om aftenen falder temperaturen oftest meget hurtigt, hvilket betyder, at dine sommerdæk ikke fungerer optimalt.

Tip: Vintertid starter i oktober!

Kan man køre videre ved en punktering?

Ved en punktering kan dæk med Run-Flat-system levere stabilitet og komfort over en vis strækning. For at klare dette har dæk med et Continental SSR-system (Self-Supporting Run-Flat Tyre) en gummiforstærkning der kan bære vægten ved en punktering.

SSR-systemet kan monteres i luksusbiler og personbiler med kraftfulde motorer samt en 50 profil eller bredere. Dækkets sidevægge er forstærkede, hvilket betyder, at man kan fortsætte kørslen efter punktering 80 km ved max hastighed på80 km/t. SSR-systemet er til rådighed til både som sommer- og vinterdæk.

Lignende systemer der markedsføres af vores konkurrenter, kræver specielle fælge, hvorimod Continentals SSR-system kan monteres på alle fælge. Herved undgår man at skulle investere i specielle fælge samt at henvende sig til specielle værksteder. SSR eliminerer faktisk nødvendigheden om et reservehjul, som iøvrigt sjældent kommer i brug. Bilisten får mere plads i bagagerummet, og reduceres samtidig brændstofforbruget. Både SSR- og CSR-systemet kan benyttes med konkurrerende dæk.